Sectorul chiriilor a devenit extrem de important în prezent, deoarece nivelul ridicat al inflației, condițiile economice actuale și dobânzile mari la credite pun o presiune uriașă pe accesibilitatea locuințelor. În plus, prețurile ridicate ale imobilelor aflate la vânzare alimentează considerabil cererea de proprietăți de închiriat, această variantă fiind la îndemâna oricui are nevoie de o casă.
Însă, chiar dacă piața chiriilor este vedeta domeniului imobiliar, te poți confrunta cu diverse situații neplăcute dacă nu închei un contract legal. Fie că te afli în postura de chiriaș, fie că intenționezi să obții venituri din cedarea folosinței unui imobil, trebuie să știi care sunt actele necesare pentru închirierea unui apartament. Întrucât de la 1 ianuarie 2023 a redevenit obligatorie înregistrarea contractelor de închiriere la organul fiscal competent, asigură-te că dispui de următoarele documente:
Actele de proprietate ale imobilului
Cel care are o locuință de închiriat trebuie să furnizeze documente care să demonstreze că este proprietarul acesteia. Pentru a dovedi că poate să-i asigure altei persoane folosința temporară, totală ori parțială a unei anumite suprafețe locative în schimbul chiriei, trebuie să facă dovada deținerii bunului respectiv. În acest sens, poate prezenta un contract de vânzare-cumpărare sau, după caz, titlul de proprietate, certificatul de moștenitor, procesul verbal de predare-primire, decizia civilă definitivă, sentința, donația.
Documentația cadastrală
În cazul în care imobilul este intabulat, închirierea unei case poate fi realizată doar prin prezentarea documentației cadastrale. Este vorba despre planul releveu, respectiv documentația care oferă detalii despre amplasamentul și delimitarea locuinței și care se obține odată cu înregistrarea la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară.
Încheierea de înscriere în cartea funciară
Extrasul de carte funciară este unul dintre actele necesare pentru închirierea apartamentului. Documentul include informații cu privire la situația cadastral-juridică a casei și date precum suprafața imobilului, adresa, dreptul de proprietate asupra sa, proprietari, litigii și eventuale sarcini existente asupra acestuia.
Certificatul energetic al apartamentului
Dacă vrei să închiriezi locuința trebuie să știi că, adesea, este necesar și certificatul energetic. Acesta furnizează informații despre eficiența energetică a imobilului și consumul estimat de energie, precum și despre impactul asupra mediului. Certificatul energetic ajută chiriașii să înțeleagă costurile energetice estimate și să ia decizii informate cu privire la închirierea imobilului.
Actele de identitate ale chiriașului și ale proprietarului
Părțile implicate în acest proces au nevoie de cartea de identitate sau de un pașaport valabil pentru încheierea contractului. Pe lista de acte necesare pentru închirierea unui apartament se regăsesc și aceste documente deoarece atât locatorul, cel care oferă imobilul spre închiriere, cât și locatarul, cel care plătește chirie pentru a obține dreptul de folosință al locuinței, trebuie să-și confirme identitatea.
În situația în care există mai mulți proprietari, este nevoie de actele de identitate ale fiecăruia și, după caz, de alte documente precum certificatul de căsătorie sau împuternicirea notarială.
Dovada achitării cheltuielilor la zi
Orice proprietar trebuie să știe că pregătirea locuinței pentru închiriere presupune și plata tuturor cheltuielilor la zi. Astfel, trebuie să prezinte viitorului chiriaș chitanțe și adeverințe din care să reiasă că nu există niciun fel de restanțe la utilități. Dovada achitării cheltuielilor este cu atât mai importantă dacă, în funcție de termenii contractului, se ia în considerare transferul utilităților (electricitate, gaz, apă, internet) pe numele chiriașului.
Contractul de închiriere a imobilului
Fie că este vorba despre un apartament de închiriat, o garsonieră sau o casă, contractul este obligatoriu. Chiriașii și proprietarii care nu respectă legea pot întâmpina numeroase situații neplăcute, așa că este de preferat să se întocmească un document pentru stabilirea termenilor și a condițiilor de închiriere.
Deși este unul dintre actele necesare și extrem de importante pentru închirierea unui apartament, contractul nu are un format standard, ci poate include diverse clauze care reflectă întocmai interesele locatorului și ale locatarului. Totuși, este de preferat ca înscrisul respectiv să cuprindă detalii precum durata închirierii, prețul, responsabilitățile chiriașului și ale proprietarului, modalitatea de plată a chiriei, garanția și condițiile de reziliere a contractului.
Procesul-verbal de predare-primire
Atunci când proprietarul predă apartamentul chiriașului, ambii ar trebui să completeze un proces-verbal de predare-primire în care să fie descrisă starea apartamentului la momentul predării. De asemenea, pot fi notate eventualele probleme sau daune existente și chiar menționate toate bunurile de care va beneficia chiriașul. Acest document poate ajuta la rezolvarea oricăror litigii ce ar putea apărea pe viitor în legătură cu starea apartamentului.
Asigurarea pentru răspunderea civilă a chiriașului
Deși nu este un document obligatoriu, proprietarul poate solicita chiriașului o poliță de asigurare. Este esențial ca ambele părți să știe ce răspunderi are un chiriaș, dar și care sunt obligațiile proprietarului. O asigurare va fi ca o protecție împotriva eventualelor daune ce pot apărea în timpul perioadei de închiriere.
Interesul direct pentru o asigurare de răspundere civilă este al proprietarului, însă, există cazuri în care chiriașul solicită polița pentru a beneficia de liniște și siguranță pe toată durata contractului.
Ce se întâmplă la închirierea mai multor imobile?
În situația în care deții mai multe proprietăți, trebuie să închei contracte de închiriere pentru fiecare în parte. Asta înseamnă că trebuie să pregătești câte un dosar cu actele necesare pentru închirierea apartamentului pentru toate imobilele deținute și să le înregistrezi separat la administrația fiscală. Totodată, pentru fiecare locuință închiriată vei plăti impozit și trebuie să depui, ca proprietar, o declarație de venit estimat.
Trebuie menționat faptul că nu este deloc simplu să administrezi eficient mai multe imobile pe care le-ai dat în chirie. În acest sens, îți pot fi de ajutor serviciile de property management care te ajută să economisești timp și bani lăsând gestionarea locuințelor închiriate în grija specialiștilor.
Cum te poate ajuta Kastel Group?
Kastel Group reunește activități profesionale complexe și conexe domeniului imobiliar. Oferim servicii profesionale, de la consultanță imobiliară și property management, până la asigurări, curățenie și amenajări interioare. De altfel, profesioniștii care oferă servicii în sectorul imobiliar te pot ajuta semnificativ cu experiența lor la închirierea unui imobil cu:
- evaluarea și stabilirea prețului corect;
- promovarea și publicitatea imobilului pentru proprietari și identificarea celor mai bune oferte pentru chiriași;
- filtrarea potențialilor chiriași;
- organizarea vizionărilor pentru potențialii chiriași;
- negocierea termenilor contractului de închiriere și pregătirea actelor necesare pentru închirierea apartamentului sau a casei;
- asistență juridică și administrativă;
- suport în procesul de transfer al utilităților;
- asistență posttranzacție;
- administrarea imobilelor, reprezentarea proprietarului și gestionarea relației cu chiriașul.
Provocarea de a găsi o locuință potrivită este uriașă pentru un viitor chiriaș, dar nici sarcina proprietarului de a identifica un locatar serios și responsabil nu este tocmai ușoară. Colaborarea cu un consultant imobiliar poate oferi acces la expertiza și cunoștințele acestuia, făcând procesul de închiriere mai puțin stresant. Locator sau locatar, intră în contact cu noi pentru a beneficia de servicii de real estate complete și o evaluare corectă pentru ca fiecare tranzacție imobiliară să fie un succes!
Autor: Kastel Team