Să devii proprietarul mai multor proprietăți pe care le dai în chirie este una dintre cele mai ușoare metode de a câștiga un venit pasiv pe termen lung. Piața imobiliară din România este în ascensiune, iar investițiile în acest domeniu din ce în ce mai multe datorită acestui fapt. Cu toate acestea, gestionarea pe cont propriu a mai multor imobile de închiriere poate fi o provocare, iar problemele care pot apărea pe parcurs pot fi descurajante.
Succesul unei investiții imobiliare depinde în mare măsură de gestionarea corespunzătoare a proprietăților deținute. În general, există două modalități pentru administrarea investițiilor imobiliare: prin intermediul unei companii profesionale care oferă serviciul de property management sau pe cont propriu. Companiile profesionale de administrare a proprietăților sunt responsabile cu îndeplinirea tuturor angajamentelor de la încasarea chiriei, reglementarea nevoilor proprietății pentru închiriere, filtrarea chiriașilor, urmărirea cheltuielilor de închiriere și până la generarea unui flux de numerar pozitiv.
Dacă decizi să gestionezi proprietățile pentru închiriere pe cont propriu, trebuie să ai la îndemână resursele și experiența necesare pentru evitarea greșelilor și asigurarea unei investiții de succes. Iată toate informațiile necesare pentru a te ajuta să gestionezi mai multe imobile pe care le-ai dat în chirie:
Administrarea chiriașilor
Aceasta este o parte crucială în administrarea imobilelor date spre chirie. Dar gestionarea chiriașilor înseamnă mai mult decât colectarea chiriei, chiar dacă acest aspect este primul pe listă:
- Colectarea chiriei înseamnă setarea datelor scadente pentru fiecare imobil închiriat, înregistrarea chiriei săptămânal sau lunar, stabilirea taxelor pentru eventualele întârzieri și a perioadelor de grație;
- Realizarea contractelor de închiriere se referă la includerea tuturor termenilor legali necesari pentru a delimita statutele de proprietar și chiriaș și ce reprezintă acestea;
- Evaluarea, selectarea și filtrarea chiriașilor pornește încă de la listarea imobilelor destinate închirierii, configurarea vizionărilor/programărilor și selectarea finală a chiriașilor care se potrivesc publicului vizat;
- Gestionarea reclamațiilor din partea sau adresate chiriașilor;
- Gestionarea solicitărilor de reparații/renovări/reamenajări interioare;
- Evacuarea chiriașilor în situații legale se referă, de asemenea, la mai mulți pași: transmiterea notificărilor necesare chiriașului înainte de evacuarea propriu-zisă, depunerea cererii de evacuare în instanță și pregătirea dovezilor care susțin motivul evacuării.
Administrarea activităților de mentenanță și inspecție a imobilelor
A doua parte importantă din gestionarea mai multor imobile date spre chirie este menținerea și întreținerea acestora într-o stare optimă. Acest aspect este esențial atât pentru succesul investiției, cât și pentru siguranța și satisfacția chiriașilor. În același timp, compania de asigurări de locuință poate solicita, de asemenea, ca anumite părți ale proprietăților să îndeplinească anumite standarde sau vor refuza să asigure suplimentar locuințele.
Iată ce înseamnă să gestionezi:
- Mentenanța: curățenia regulată, asigurarea accesului nelimitat la apă curentă și căldură (în timpul iernii), remedierea scurgerilor la instalațiile sanitare, repararea balustradelor balconului, a ușilor defecte sau încuietorilor de la ferestre;
- Inspecția: este necesară pentru a te asigura că imobilele respectă anumite coduri de siguranță și sănătate pentru chiriași. De obicei, inspecțiile sunt reglementate de creditori și asiguratori.
Gestionarea finanțelor
A treia parte a managementului imobilelor pe care le dai în chirie implică finanțele. Trebuie să înțelegi care este fluxul de numerar pentru fiecare proprietate deținută. Gestionarea finanțelor include:
- Plata chiriei: suma pe care o colectezi regulat din partea fiecărui chiriaș;
- Rambursul creditului imobiliar, dacă este cazul;
- Plata asigurării de locuință pentru fiecare proprietate deținută;
- Plata impozitelor anuale pe proprietate;
- Plata utilităților în cazul în care chiriașii nu sunt responsabili pentru plata acestora în mod separat;
- Plata taxelor/amenzilor: taxe pe care poate fi necesar să le plătești pentru inspecțiile descrise anterior, cheltuieli de judecată sau amenzi neașteptate pentru problemele de întreținere ale proprietăților.
Obține ajutor profesional
În unele cazuri, gestionarea imobilelor destinate închirierii poate fi atât de copleșitoare încât vei avea nevoie de ajutor. Angajarea profesioniștilor va veni cu un anumit cost; cu toate acestea, va reduce cu siguranță intensitatea responsabilităților în care trebuie să te angajezi pentru rentabilitatea investițiilor.
Angajarea unui manager de proprietate sau a unei companii specializate în property management vă va îndepărta toate grijile. Imaginează-ți că nu va mai trebui să răspunzi la apelurile de la ora două dimineața din partea vecinilor care sunt nemulțumiți că chiriașii tăi dau o petrecere. Vei fi responsabil pentru un minim necesar, care se referă mai mult la luarea deciziilor privind imobilele și chiriașii, cum ar fi acordul pentru evacuarea unui chiriaș.
De asemenea, profesioniștii în administrarea proprietăților îți pot oferi servicii speciale de consultanță imobiliară pentru investițiile viitoare, așa cum este Kastelgroup.ro.
Colaborarea cu o agenție de gestionare a proprietăților este ideală pentru proprietarii mai multor imobile, pentru proprietarii care locuiesc în străinătate și au locuințe în România sau pentru cei care conduc investiții diverse.
Acestea fiind spuse, dacă ți se pare dificil să gestionezi pe cont propriu mai multe imobile pe care le dai în chirie, poți apela întotdeauna la o companie profesională cu serviciul de property management pentru a avea grijă de toate aspectele, chiar și de cele juridice și financiare. Acest lucru va fi o ușurare imensă dacă deții mai multe proprietăți în locații diferite, chiriași dificili, imobile mai vechi care au nevoie de o mulțime de reparații sau dacă mai ai un alt loc de muncă.
Autor: Kastel Team