Ai ascultat de sfaturile noastre utile pentru proprietari și ai finalizat închirierea imobilului. Felicitări! Sperăm că ai ales un chiriaș bun și că acesta știe ce modificări poate face în locuință și ce nu trebuie să schimbe. În caz contrar, cel mai probabil te vei confrunta cu o serie de neplăceri. În cele ce urmează îți vom prezenta cele mai importante răspunderi ale unui chiriaș, dar și o soluție perfectă pentru situațiile neplăcute.
Care sunt răspunderile chiriașilor?
Conform legii, adică mai exact Codului Civil dar și bunului simț, un chiriaș va fi obligat să se asigure de următoarele:
Plata chiriei și a utilităților
În contract, în calitate de proprietar, vei putea stipula suma pe care chiriașul trebuie să o plătească, dar și termenul stabilit. Aspecte precum metoda de plată, dar și consecințele în cazul în care plata nu este făcută la timp, pot fi de asemenea incluse în contract.
De asemenea, chiriașul este obligat să achite și cheltuielile generate prin utilizarea locuinței, cheltuieli cunoscute sub numele de întreținere, cu excepția cazului în care în contract este stipulat altceva. În plus, chiriașul va plăti și cheltuielile de întreținere pentru instalațiile și spațiile comune din clădirea respectivă.
Obligația de a folosi bunul în mod corespunzător
Chiriașul va folosi imobilul, dar și bunurile din el doar în scopul în care acestea au fost aduse în imobil, potrivit destinației stabilite prin contract. În cazul în care chiriașul va aduce modificări ireparabile imobilului, îi va schimba scopul de folosire sau dacă va deteriora obiectele din interiorul său, proprietarul poate cere rezilierea contractului și poate cere daune-interese.
De asemenea, reparațiile locative rezultate din folosirea obișnuită a bunului cad tot în sarcina chiriașului. În pus, chiriașul este obligat să anunțe proprietarul în cazul în care sunt necesare reparații de orice fel ale imobilului sau obiectelor din interiorul său.
Trebuie să permită examinarea locuinței
Aici vorbim despre situații ușor diferite. În primul rând, chiriașul are datoria de a permite locatorului să examineze proprietatea la intervale rezonabile, stabilite de comun acord cu proprietarul. Desigur, există și proprietari care aleg să nu-și exercite acest drept și astfel nu-l deranjează niciodată pe chiriaș.
A doua situație despre care vom discuta este cea în care chiriașul este dator să permită potențialilor cumpărători sau viitorilor chiriași să vizioneze locuința, atâta timp cât acest fapt nu împiedică folosința obișnuită a imobilului.
Să restituie locuința așa cum a găsit-o
În momentul în care încetează acordul de închiriere, chiriașul se obligă să restituie locuința în aceeași stare în care a primit-o. Evident, excepții pot fi făcute pentru obiectele care au dispărut din cauza vechimii sau defecțiunilor care nu au ținut de chiriaș.
În calitate de proprietar, poți realiza inclusiv un inventar pe care chiriașul îl va semna. Desigur, în mod normal chiriașul va face curățenie după el înainte să plece, dar din păcate nu toți respectă această regulă de bun simț. Din fericire, poți apela la servicii profesionale de curățenie sau de amenajări interioare dacă simți nevoia unei schimbări de stil.
Apropo, poate n-ar strica nici să-ți faci o asigurare a locuinței!
Cum poți evita situațiile neplăcute?
Ce te faci în cazul în care n-ai ales foarte bine chiriașul și acesta începe să-ți înșele așteptările. Prin situații neplăcute ne referim la cazurile în care acesta refuză să-ți plătească la timp chiria, folosește imobilul și obiectele din el în mod necorespunzător, nu-ți permite să inspectezi imobilul sau îți restituie locuința într-o stare deplorabilă. Desigur, pot exista și alte situații neplăcute.
Ei bine, în această situație ai de ales: poți să te enervezi și să te cerți cu el, ceea ce nu va fi foarte productiv sau, dacă ai încheiat un contract (apropo, n-ar fi bine să închiriezi fără un contract), îl poți da în judecată. Totuși, poate dura destul de mult până să-ți recuperezi banii.
Cel mai bine ar fi să economisești timp, bani și chiar și nervi și să apelezi la servicii de property management. Acest serviciu presupune administrarea imobilelor, identificarea chiriașilor, birocrația și mentenanța, încasarea chiriei și efectuarea plăților. Dar, cel mai important, comunicarea cu chiriașul și toată relația cu el poate fi preluată de către specialiști. Așadar, orice fel de problemă apare, nu va fi problema ta!
Dacă nu ai timpul sau dispoziția necesară, lasă în seama specialiștilor situațiile descrise mai sus.