Închirierea sau vânzarea unei case: Sfaturi utile pentru proprietari

joi, 12 mai 2022

Vânzarea unei case sau închirierea acesteia este un proces complex și presupune mai multe etape. Proprietarii unei case pot face față provocărilor apărute în aceste demersuri singuri, irosind timp și bani sau rapid, apelând la serviciile unei firme specializate. 

Cuprins

  1. Ce trebuie să știi despre închirierea unei case

Cum să-ți închiriezi casa

Care sunt actele necesare pentru închirierea unei case

De ce este necesară plata în avans

Reguli și sfaturi la închirierea unei locuințe

  1. Ce trebuie să știi despre vânzarea unei case

Care sunt pașii pentru vânzarea unei case

Care sunt actele necesare pentru vânzarea unei case

Care sunt costurile pentru vânzarea unei case

Ce este promisiunea de vânzare-cumpărare

  1. De ce să apelezi la specialiști în domeniu pentru închirierea sau vânzarea casei tale

Vânzarea sau închirierea unei case poate fi o sarcină prea mare uneori pentru o singură persoană. Activitățile curente te împiedică să aloci timpul necesar unui demers de acest tip sau înțelegi cât de greu poate fi, în condițiile în care nu deții cunoștințele necesare. Acestea sunt doar câteva dintre motivele care te pot determina să apelezi la firme specializate. Experții de aici îți vor oferi sfaturile potrivite pentru închirierea sau vânzarea casei. 

Ce trebuie să știi despre închirierea unei case

Decizia de închiriere a unei case presupune în primul rând existența unui contract de închiriere, care să stipuleze drepturile și obligațiile ambelor părți. Acest contract conține informațiile legate de chirie și modalitatea de plată a acesteia, perioada contractuală, garanția, rezilierea contractului etc. 

Legea nu mai prevede în prezent obligativitatea înregistrării contractului de închiriere la Fisc și nici măcar autentificarea lui. Cu toate acestea, în eventualitatea apariției unor probleme, în calitate de proprietar tu vei avea cel mai mult de suferit, nu chiriașul. 

Contractul de închiriere este valabil și dacă este un simplu înscris sub semnătură privată între proprietar și chiriaș. 

Pe toată valabilitatea contractului de închiriere, clauzele din acesta sunt valabile și orice modificare pe care dorești să o faci poate fi realizată doar cu act adițional.

Dacă în contractul de închiriere nu se trece perioada închirierii, chiriașul poate pleca când dorește. În același timp, proprietarul poate să-și anunțe chiriașul că vrea locuința liberă, oferindu-i o perioadă cuprinsă între 15 și 60 de zile, în funcție de intervalul stabilit pentru plata chiriei. 

Cum să-ți închiriezi casa

  • Singur

Dacă ai timp și nervi tari vei putea să găsești singur chiriași. Acest lucru se poate întâmpla repede sau poate trece o perioadă mai lungă de timp. În plus, dacă decizi să te descurci singur trebuie să fii pregătit pentru numeroase telefoane, întrebări și vizionări ale casei pe care dorești să o închiriezi. 

Tot tu vei face partea de marketing, precum și demersurile legale pentru încheierea contractului. 

  • Prin intermediul unei agenții

Opțiunea alegerii unei agenții imobiliare care să se ocupe de tot în locul tău poate fi avantajoasă din multe puncte de vedere. Kastel Group este prima agenție imobiliară din România care oferă servicii de real estate complete. 

Specialiștii Kastel Group îți stau la dispoziție pentru consultanță imobiliară, vânzări și închirieri, property management, serviciul de tip concierge, totul pentru ca tu să fii informat și să alegi serviciile de care ai nevoie. 

Ce poate face o astfel de agenție imobiliară pentru tine? Serviciile imobiliare oferite vizează: analiza de piață, semnarea contractului de reprezentare, sesiunea foto sau video, marketing online și offline, vizionări și negocieri, semnarea contractului de vânzare sau pe cel de închiriere, suport post-vânzare sau post-închiriere. 

Când agenția imobiliară este cea care se ocupă de contractul de închiriere în locul tău nu va trebui să te implici prea mult, doar să decizi asupra încheierii contractului la momentul oportun. 

Care sunt actele necesare pentru închirierea unei case

Documentele pentru închirierea unei case, în cazul în care autentificarea se face la notar sunt: actele de identitate ale celor doi, certificatul de căsătorie proprietari (dacă este cazul), actul de proprietate al bunului de închiriat, dacă imobilul este intabulat aveți nevoie de documentația cadastrală și încheierea de înscriere în cartea funciară, extras de carte funciară pentru informare, certificat de performanță energetică. 

Contractul de închiriere se înregistrează la ANAF și trebuie să cuprindă în mod obligatoriu date despre valoarea chiriei lunare, locul și condițiile în care se realizează primirea și restituirea cheilor. 

Contractul de locațiune sau de închiriere se poate încheia și este valabil și sub semnătură privată între cele două părți, la un cabinet de avocatură, caz în care este nevoie de actele de identitate ale proprietarului și chiriașului, precum și de actul de proprietate.  

De ce este necesară plata în avans

Depozitul sau garanția la închirierea apartamentului este o cerință a proprietarului care trebuie trecută în contractul de închiriere, plata fiind în avans. Legea nu prevede o valoare maximă, dar de regulă garanția reprezintă chiria cuprinsă între 1 și 3 luni. 

Dacă chiriașul este de acord va plăti garanția stipulată în contractul de închiriere pentru casă sau apartament, înainte de a se muta în locuință. 

Această sumă reprezintă siguranța în fața apariției unor posibile daune pe care chiriașul le poate produce. Dacă la finalul perioadei contractuale chiriașul a lăsat totul în ordine și nu a intervenit cu nimic asupra imobilului, atunci el poate solicita și primi înapoi garanția de închiriere pentru apartament sau casă. 

Reguli și sfaturi la închirierea unei locuințe

În calitate de proprietar trebuie să ai grijă ca locuința dată spre închiriere să fie plăcută și să ofere condiții bune pentru chiriași. 

Contractul de închiriere prevede drepturi și obligații de ambele părți, așadar atenție la condițiile trecute în document. În calitate de proprietar tu vei avea în vedere și vei rezolva toate problemele ce pot apărea într-o casă. 

Dacă deții și un loc de parcare, asigură-te că acesta este plătit pe toată perioada contractuală, dacă ai și acest lucru trecut în contract. 

Extra sfat: contractul de închiriere poate conține și reglementări în privința animalelor de companie. Dacă nu dorești să te trezești cu un chiriaș cu câine sau pisică este bine dacă ai prevăzut acest lucru în contract. Totuși, dacă nu există clauze în acest sens, chiriașul nu poate să dețină animal de companie în locuința închiriată fără acordul proprietarului. 

Chiriașul poate solicita ajutorul proprietarului pentru obținerea vizei de flotant în localitatea de reședință. Proprietarul unui imobil închiriat, plătitor de taxe și impozite, poate face demersuri legale în acest sens. Nu se plătesc taxe suplimentare și tot ce trebuie să faci este un drum până la Evidența Populației. 

Ce trebuie să știi despre vânzarea unei case

Alegerea momentului potrivit pentru vânzarea casei este o decizie crucială de planificare financiară cu puternic impact pe termen scurt și lung.

Care sunt pașii pentru vânzarea unei case

Dacă pentru închirierea locuinței lucrurile sunt destul de simple, pentru vânzarea casei situația se complică. Și de această dată există soluții la care puteți apela. 

  • Alegerea modalității prin care vrei să vinzi casa

Dacă vrei să realizezi vânzarea pe cont propriu trebuie să te gândești serios la timpul și resursele pe care le vei aloca acestui demers. 

Dacă optezi pentru serviciile unei agenții imobiliare lucrurile se pot simplifica, agenții urmând să se ocupe de aproape tot ceea ce înseamnă vânzarea casei. 

  • Stabilirea prețului proprietății

Prețul proprietății este important și el trebuie să fie determinat ținând cont de realitățile pieței, de zona în care se află, dar și de utilitățile și facilitățile oferite. De aceea este bine să te decizi încă de la început dacă vei vinde casa complet mobilată, parțial mobilată sau fără mobilă. Prețul de vânzare este influențat și de această alegere. 

  • Pregătirea proprietății pentru vânzare

După ce ai decis în ce mod vei vinde și ce anume intră în prețul contractului de vânzare-cumpărare trebuie să începi să faci pregătirile pentru ca locuința să arate cât mai bine. Nu doar pentru vizionări, ci și pentru poze sau filmări. Este important să prezinți atuurile casei, punctele forte și avantajele de care se pot bucura viitorii proprietari, într-un mod cât mai atractiv. 

  • Promovarea proprietății pentru vânzare

Dacă ai decis să vinzi în nume propriu, atunci e momentul să ai anunțuri pe care să le ridici pe diferite platforme online. 

Dacă se ocupă agenția imobiliară, reclama va fi creată de firmă și va conține datele necesare pentru o promovare cât mai bună. În plus, agențiile imobiliare au platforme online foarte bine reprezentate, iar cumpărătorii vor putea cu ușurință să găsească casa pe care tu vrei să o vinzi. 

Care sunt actele necesare pentru vânzarea unei case

Actele necesare pentru contractul de vânzare-cumpărare al unei case sunt: actele de identitate ale vânzătorului și cumpărătorului, actul de proprietate al imobilului, certificatul fiscal pe numele vânzătorului, eliberat de Administrația Financiară, documentele cadastrale (fișă imobil, amplasare, intabulare), extrasul de carte funciară, certificatul de performanță energetică, adeverința de la Asociația de Proprietari, în cazul vânzării unui apartament, care să ateste lipsa datoriilor către aceasta, ultimele facturi și chitanțe din care să reiasă plata utilităților la zi. 

Care sunt costurile pentru vânzarea unei case

Contractul de vânzare-cumpărare se poate încheia în maxim 4 zile sau în 2 zile la urgență. Încheierea contractului de vânzare-cumpărare se poate face la orice notar public. 

Onorariul notarial pentru autentificarea contractului de vânzare-cumpărare se calculează gradual și are legătură cu valoarea bunului care face obiectul vânzării. Plata va fi efectuată de cumpărător. 

Notarul este cel care va calcula și opri pentru stat impozitul pe vânzare. Acesta se calculează în funcție de valoarea declarată de cele două părți în actul de transfer al dreptului de proprietate. 

Extrasul de carte funciară și impozitul la stat se plătește de persoane care vinde locuința. 

Taxele la Cadastru variază în funcție de rapiditatea serviciului, fiind cuprinse între 40 și 200 de lei. 

După finalizarea contractului de vânzare-cumpărare, dreptul de proprietate al noului proprietar trebuie trecut în cartea funciară, tariful fiind de 0,15% din prețul de vânzare.

Procedurile legale se petrec în termenele stabilite de fiecare instituție de la care aveți de luat documente, dar se pot realiza și la urgență contra unor taxe mai mari decât tarifele percepute pentru emiterea în termenele legale. 

Cât durează actele de vânzare-cumpărare? Dacă vânzarea se realizează cu banii jos totul se poate finaliza în cel mult două săptămâni. Dacă vânzarea are loc cu credit ipotecar, timpul va crește în funcție de documentele pe care noul proprietar trebuie să le prezinte și să solicite de la instituția bancară. 

Promisiunea de vânzare-cumpărare 

Atunci când ai găsit un cumpărător sau agenția a găsit unul pentru tine, trebuie să faceți un prim drum la notar pentru a încheia un document numit “Promisiune de vânzare-cumpărare sub semnătură privată”. Prin acest act înțelegerea rămâne valabilă în condițiile stabilite, iar în cazul în care posibilul cumpărător se răzgândește tu vei fi remunerat pentru perioada în care proprietatea nu a fost la vânzare pe piață. Promisiunea este plătită de potențialul cumpărător. 

Precontractul poate fi încheiat la notar, cu plata taxelor aferente sau poate fi încheiat în cadrul unei agenții imobiliare, atestat de un avocat cu care aceasta colaborează. 

De ce să apelezi la specialiști în domeniu pentru închirierea sau vânzarea casei tale

Închirierea sau vânzarea casei tale este un proces care îți poate consuma timp și bani pentru îndeplinirea obiectivului. Specialiștii de la agențiile imobiliare au experiența necesară să te ajute pentru fixarea unui preț corect și real pentru chirie sau vânzare, pentru identificarea rapidă a clienților și pentru a face toate demersurile legale, astfel încât obiectivul tău să fie realizat în cel mai scurt timp. 

Cei de la agenții știu foarte bine trendul din piața imobiliară și pot identifica rapid clienții potriviți pentru chirie sau pentru vânzarea locuinței. De altfel, specialiștii în domeniu îți pot răspunde și la întrebarea dacă este bine să vinzi proprietatea în momentul ales de tine sau dacă ar trebui să mai aștepți. 

Decizia vânzării unei case survine pe fondul mutării într-o altă zonă sau pentru că îți dorești o locuință mai mare. Este un pas important și pentru ca totul să meargă bine și rapid ai nevoie de ajutor de specialitate. Pe de altă parte nici închirierea unei case nu este un lucru ușor. Cu ajutorul potrivit, demersurile pot fi lipsite de stres și tu îți vei putea desfășura activitatea profesională în continuare. 

Închirierea sau vânzarea unei case cu ajutorul specialiștilor este un proces rapid, care nu implică prea multe demersuri din partea proprietarului imobilului.

Autor: Echipa Kastel