Este normal ca atunci când vinzi un imobil să-ți dorești să obții cel mai bun preț pe el, dar de multe ori se întâmplă ca așteptările tale să nu corespundă cu realitatea. Din dorința de a maximiza câștigul, mulți proprietari stabilesc un preț mult prea mare în raport cu valoarea reală a imobilului, ceea ce le scade considerabil șansele de vânzare.
Experții din domeniu spun că mult mai eficient este ca vânzarea unui imobil să se facă la prețul corect și nu la cel dorit de proprietar, chiar dacă diferența dintre cele două valori poate fi uneori una semnificativă.
Stabilirea prețului corect de vânzare se face în urma unei evaluări amănunțite, iar în cele ce urmează îți vom arăta ce presupune acest serviciu imobiliar.
Modalități de evaluare
Dacă ai un imobil de vânzare, primul pas este să apelezi la serviciile unui evaluator imobiliar specializat care poate folosi trei abordări diferite.
Evaluarea din perspectiva pieței
Este folosită frecvent în cazul apartamentelor, garsonierelor și al altor tipuri de imobile care au caracteristici asemănătoare. În acest caz, se analizează prețurile imobilelor similare care au fost vândute recent sau care sunt scoase la vânzare, iar în raport de acestea se stabilește un preț și pentru locuința evaluată, care să se încadreze în valorile pieței.
Evaluarea din perspectiva venitului
În acest caz, evaluatorul are în vedere capacitatea imobilului de a genera venituri. Dacă este vorba despre locuințe, evaluarea se face pe baza costului chiriei într-un spațiu echivalent; în cazul spațiilor comerciale și al clădirilor de birouri, este luată în calcul valoarea veniturilor obținute prin închirierea acestora.
În funcție de valoarea veniturilor pe care le poate genera imobilul evaluat, se poate stabili un preț corect de vânzare.
Evaluarea din perspectiva costului
În cadrul unei astfel de abordări, evaluatorul are în vedere mai multe aspecte precum vechimea imobilului și gradul de depreciere. Se obține astfel un cost al deprecierii cumulate a imobilului, care se scade din prețul de nou al acestuia.
De asemenea, este luată în considerare și valoarea terenului în funcție de zonă; pe baza acestor date, se stabilește un preț corect al imobilului la momentul respectiv.
Documente necesare
Încă de la prima întâlnire, evaluatorul imobiliar îți va comunica de ce acte are nevoie pentru a se putea apuca de treabă. Acestea diferă în funcție de tipul imobilului evaluat și de situația juridică, însă în primul rând trebuie să faci dovada că ești proprietarul spațiului respectiv.
Așadar, actul de proprietate este obligatoriu în orice situație, alături de documentul de identitate al proprietarului. De asemenea, evaluatorul va mai solicita actul cadastral al imobilului și documentul de intabulare. Mai pot fi necesare și planul de amplasament și delimitare, planul de încadrare în zonă sau extrasul de carte funciară.
În ce constă evaluarea
Evaluatorul va face o inspecție amănunțită a imobilului pentru a aduna toate informațiile necesare ce vor fi luate în calcul la stabilirea prețului corect. Astfel, vor fi verificate instalațiile electrice și sanitare, termoizolația și materialele folosite în amenajarea imobilului, modul de încălzire, nivelul de umiditate din interior, gradul de luminozitate și toate celelalte dotări ale imobilului.
Totodată, evaluatorul va ține cont și de alți factori externi cum ar fi gradul de poluare din zonă, nivelul de zgomot, poziționarea imobilului, existența dependințelor, căile de acces, locurile de parcare, existența spațiilor verzi și a zonelor comerciale.
Va fi analizată și clădirea în ansamblu, ținându-se cont de vechimea imobilului, structura de rezistență, materialele din care a fost construit, echipamentele și instalațiile existente, clădirile adiacente.
În funcție de situație, evaluatorul poate avea în vedere și alte detalii pe care le consideră importante în stabilirea prețului corect.
Pregătirea imobilului pentru evaluare
Nu trebuie să îți închipui că evaluatorul va stabili cel mai bun preț doar pentru că ai apelat la serviciile sale și va omite anumite aspecte care pot scădea valoarea proprietății.
Cel mai bine este să pui la punct imobilul respectiv pentru a te asigura că aceste aspecte negative nu vor exista la momentul evaluării. Orice evaluare trebuie să fie precedată de o operațiune amplă de renovare și curățenie. Dacă este cazul, se repară instalațiile defecte, parchetul, se înlocuiesc plăcile de gresie și faianță sparte sau căzute și se schimbă tâmplăria învechită. De asemenea, se curăță pereții de eventualele urme de igrasie și mucegai, după care se reface zugrăveala sau tapetul.
Indiferent dacă este nevoie sau nu de reparații în imobil, trebuie făcută o curățenie „ca la carte” înainte de sosirea evaluatorului. Dacă nu ai timp sau resursele necesare, cel mai simplu este să apelezi la un serviciu profesional de curățenie care va pune imobilul la punct în cel mai scurt timp.
Dacă ți se pare că evaluarea unui imobil necesită prea multă bătaie de cap, poți să urmezi calea mai simplă, lăsând pe alții să se ocupe de toate formalitățile, în locul tău. În acest caz, nu trebuie decât să apelezi la un serviciu de property management care te poate ajuta să vinzi mai ușor un imobil și într-un timp mult mai scurt.