Deții o proprietate pe care o dai în chirie și ești nemulțumit de profitul pe care aceasta îl generează? Ai avut chiriași mai puțin statornici, care au ales să renunțe la închirierea proprietății tale deși erau mulțumiți de felul în care arată și de condițiile de trai? Înseamnă că trebuie să te întrebi ce NU faci bine în administrarea imobilului și ce trebuie să schimbi în felul în care îți administrezi proprietatea. Kastel Group îți prezintă în următoarele minute câteva motive pentru care proprietarii nu reușesc să obțină profitul așteptat și cel corect pentru proprietatea pe care o oferă spre închiriere.
În anul 2022, echipa Kastel Group a realizat un studiu care denotă că mai bine de 50% dintre chiriașii din România sunt nemulțumiți de relația pe care o au cu proprietarii. Acestui fapt se datorează renunțarea la unele chirii sau subaprecierea proprietății de către chiriașul nemulțumit. Este cunoscut faptul că empatia, comunicarea și corectitudinea generează un răspuns pozitiv în rândul oamenilor. În lipsa acestora, încrederea într-o altă persoană sau produs va scădea. La fel se întâmplă și în cazul relației proprietar – client, unde, a fi empatic, a comunica transparent, a fi disponibil și a înțelege ce înseamnă curtoazia, precum și corectitudinea, înseamnă automat rezultate bune. Noi le numim calități de bază în administrarea unei proprietăți, iar dacă nu le ai în vedere s-ar putea să ai chiriași nestatornici sau să obții un profit mai mic decât cel dorit.
-
Fii disponibil în caz de nevoie
Se ivește o problemă sau e necesară o reparație la proprietate? Trebuie să o rezolvi cât de repede posibil. Chiriașul este clientul tău și asemeni unui business, nu îți dorești să îl pierzi și să pornești într-o nouă căutare. Mutarea acestor sarcini în sfera chiriașului reprezintă un alt pas greșit. O intervenție târzie pentru remedierea unei probleme sau pasarea responsabilității ar putea duce la mutarea chiriașului din proprietatea ta.
-
Oferă flexibilitate în condițiile pe care le propui
Îți dorești ca plata să fie făcută într-o anumită monedă și aceea să fie Euro? Chiriașul nu are obligația de a respecta această decizie. Ideal ar fi să cădeți de comun acord în privința monedei în care se face plata, iar dacă nu este posibil, să fii flexibil și să nu îl pui în situația de a face schimbul valutar în fiecare lună. Flexibilitatea va spori încrederea în tine ca fiind un proprietar bun care nu îl pune în dificultate. Acceptă să îți fie plătită chiria în LEI, la cursul BNR din ziua respectivă. Vei da dovadă și de corectitudine.
-
Renunță la vechile obiceiuri ale proprietarilor
Chiria se colectează lunar și se încasează cash, direct de la chiriaș? Conform vechilor obiceiuri de administrare, răspunsul ar fi DA. Însă, trebuie să înțelegi că un chiriaș are nevoie, la fel ca tine, să simtă că aparține unui loc și să nu se simtă constrâns de vizite lunare, în aceeași zi din calendar, care îi amintesc constant că locuiește în proprietatea altcuiva. Mergi pe varianta comodă de transfer bancar și lasă vizitele la proprietate pe momente stabilite împreună cu chiriașul tău, anunțate.
-
Fii justificat atunci când anunți majorarea chiriei
Costurile mai mari sunt justificate și în viața de zi cu zi. Creșterea prețurilor din magazine se datorează costului mai mare al materiei prime. La fel ar trebui să funcționeze și principiul de majorare al chiriei. Dacă aduci îmbunătățiri proprietății sau pe măsură ce chiriașul își exprimă anumite nevoi locative, te străduiești să le faci posibile, înseamnă că o majorare a chiriei este justificată. Vei vedea că nu va duce la pierderea chiriașului, ci la aprecierea creșterii nivelului de confort care îl va face mulțumit de proprietatea ta și care va duce la înțelegerea deciziei de majorare.
-
Fii corect cu chiriașul și respectă legislația în vigoare
Ați convenit asupra unei valori a chiriei, dar chiriașul își dorește înregistrarea contractului? Fii corect și alege respectarea legislației în vigoare. Unii proprietari practică creșterea prețului în astfel de situații, ceea ce duce la pierderea instantă a chiriașului. Oferă încredere și corectitudine chiriașului tău și nu te expune la riscuri prin nerespectarea legii. Care ar fi acestea, afli dacă citești articolul acesta.
Așadar, dacă ești proprietar și ai una sau mai multe proprietăți pe care le închiriezi, nu uita că experiența și confortul chiriașului îți va crește randamentul investițional. Dacă nu vrei să îți tot schimbi chiriașul, adu periodic îmbunătățiri proprietăților tale, fii corect și empatic cu chiriașul și asigură-te că ai posibilitatea să intervii rapid ori de câte ori este nevoie. Chiriașul tău este clientul tău. Ai grijă de el și el va avea grijă să genereze profitul pe care proprietatea ta îl merită.
Iar dacă ești o persoană ocupată și nu ai timp suficient, atunci gândește-te la o soluție de Property Management și caută o agenție specializată în administrarea de proprietăți pentru închiriere. Pentru asta, și nu numai, îți stăm la dispoziție. Află mai multe despre serviciul Kastel Group de Property Management.
Autor: Beatrice Bungo